Femteklasser tjente overskud og lærte om iværksætteri på kreativ markedsdag

Foto: Næstved Kommune.
dato

Femteklasser fra Kobberbakkeskolen afdeling Sjølund holdt en kreativ markedsdag med fokus på økonomi, iværksætteri og samarbejde i forbindelse med Iværksættermissionen.

Der var liv og glade dage i boderne, da femteklasserne på Kobberbakkeskolen afdeling Sjølund holdt markedsdag. Eleverne tilbød kaffe, kage, smykker, stress-legetøj og meget mere i et forsøg på at få de 100 kroner, de startede med, til at vokse ved at sælge for mere end deres udgifter.

Blandt boderne fandtes blandt andet et stresslegetøjs- og bowlinghjørne, hvor man kunne vinde slik ved at vælte kegler. Popcorn og slush-ice var også blandt udbuddet, selvom tekniske udfordringer prægede opstarten i nogle grupper.

Markedsdagen markerede afslutningen på et undervisningsforløb med temaet entreprenørskab og økonomisk forståelse: Iværksættermissionen, arrangeret af Fonden for Entreprenørskab. Eleverne arbejdede med budgetter, indtægter og udgifter og lærte blandt andet om prissætning af egne varer. Klassen opnåede et samlet overskud på 2400 kroner, som nu skal anvendes i fællesskab.

Til efteråret udbygges iværksættertemaet yderligere. Den 12. november – samt igen i 2027 – er Næstved Kommune vært for landsfinalen øst i opfinderkonkurrencen Projekt Edison under Danmarks Entreprenørskabsfestival. Her får elever fra 6. og 7. klasser mulighed for at udvikle løsninger på aktuelle udfordringer.

Projekt Edison har siden 2014 været et tilbud til kommunens folkeskoler med tradition for stærke elevpræstationer. Konkurrencen styrker elevernes mod, kreativitet og dialog om samarbejde og innovation.

https://www.naestved.dk/nyheder/nyheder-2026/ivaerksaettermission-i-5-klasse

Kilde: Næstved Kommune
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.
Mest læste artikler